Sep 3, 2010

Budaya Membaca Memang Baik......tapi

Saja nak share..xprien aku smlm.

Semasa aku menunggu turn..yang agak lama lg(followup di HSBAS), selepas pejammmm,, celik, pejam lgi dan celik.....patient pun makin berkurang..

Aku kan suka tengok orang dan keadaan sekeliling....bukan nya suka sgt membaca ..klu baca pun risalah2 yg ada kat rak tu ja...(ni tabiat dr dulu...

Diantara yg aku perhati (byk juga..la macam2 gelagat)..ada satu family, bapa, mak dan anak lelaki 20an mungkin,. Pesakit tu bapanya bertongkat, selepas mendaftar dan amik giliran utk bapanya si anak td terus membaca suratkhabar UM..... dan baca setiap helaian paper tu.. tanpa ambik hal keadaan sekeliling sambil sesekali bersembang dengan maknya....

Akibat terlampau sejuk kat ruang menunggu tu. bapanya berpindah tempat sekejap kluar dan masuk balik, ...akhirnya duduk diluar disatu sudut seorang diri......membuang pandangan jauh ntah apa dia fikir.....

Anaknya masih membaca..di c2

Aku rasa cam nak pi tegur ja pakcik tu....tapi hati aku kata x payahlah dok ramah sgt...sibukk!

Akhirnya aku nmpak baru lah emaknya perasan..suaminya...diluar..

Turn pakcik tu 0508 dh tertera....emaknya juga lah yang mengiring suami masuk ke bilik doktor.

Anaknya masih disitu membaca..ntah apa berita baguih kat paper tu.tak tau lah.....


Moral cerita ni...

Bagi aku berilah sokongan pada emak bapa anda dengan mengiringnya masuk berjumpa doktor untuk meminta nasihat atau apa2 perlu ditanya pd doktor...keadaan ini akan `mereleasekan' tension pesakit (pengalaman aku..... terkenang kawan2 yang memberi sepenuh sokongan semasa aku kritikal dulu...syukurrr)


Terimakasih kawan2 jasamu ku kenang...

3 comments:

tehr said...

memang tak patut la mamat tu
tak patut...

Gen Fujita said...

maybe ada cerita lain di sebalik peristiwa

sud@is said...

@tehr - positive thinking mamat tu suka membaca xsuka kacau org..cam aku...hehe

@Gen Fujita - mumgkin kot..aku yg telebih emo...