Oct 5, 2010

Makanan Berwarna Warni Ada Khasiat Tersendiri



Percayakah anda bahawa warna makanan berperanan penting mengelak dari penyakit?

Apakah warna makanan
yang terbaik?

Bagaimana pula dengan makanan tanpa warna?



Jom tengok

Merah/ungu
Makanan ini mengandungi sejenis anti oksida yg dapat
menurunkan risiko penyakit jantung dan angin ahmar dengan mencegah berlakunya pembekuan darah
Ciri-ciri seperti terung, ceri plam, prun anggur rasberi,kubis ungu, cili benggala dan strawberri

Merah
Anti oksidan yang dapat mencegah kanser
Ciri-ciri seperti jambu batu,'grapefruit merah jambu dan tembikai

Jingga/oren

Beta karotin dialamnya dapat meningkatkan kesihatan mata dan kulit
Ciri-ciri , labu aprikot, lobak merah dan keledek


Oren/kuning
Dapat melindungi sel dari kerosakan
Ciri-ciri, limau betik , pic, nenas (betik 2x vitamin C
daripada oren

Kuning hijau
Menjaga kesihatan mata dan dapat menghalang daripada terjdinya katarak
ciri-ciri, sawi, jagung, timun(bersama kulit), kcang hijau, buncis dan bayam
 

Hijau
Menghindari kanser
Ciri-ciri brokoli, kobis ,bunga kobis dan sawi hijau

Putih/hijau
Dapt mencegah pengumpulan pletlet pda saluran darah dijantung
Ciri-ciri saderi, kucai,bawang besar,bawang putih, asparagus


sumber Mingguan Wanita

11 comments:

@na said...

pengat labu yg sifu beli ri tu sedap la

AngahSayang2314 said...

wah....... kalau warna hitam apa lak yerrrrrr hehehe ..

oittt tengok labu macam nak buat lepat labu jerrrrr

F.I.C.K.R.Y said...

Bagus info nie..
Suke sangat hehehee...
Senang citer, amalkan gaya pemakanan yang sihat dan InsyaAllah tubuh badan akan kekal sihat...
(=

S..U..D..@..I..S said...

@na - x kuasa dh menolak sifu pun cfulah mna tau kot2 jd cfu sungguh..jom p lg kat tempat tu

S..U..D..@..I..S said...

@AngahSayang2314 - lengkong color hitam, sejukan badan kot...

@F.I.C.K.R.Y - sume penyakit berpunca dari makanan, pemkanan yg sihat insyaallah selamat

NARDtheNERD said...

pink?.
hehehe.

S..U..D..@..I..S said...

@NARDtheNERD - siap bandung? lunakan suara

Tomato Gurl's Life said...

tomato takde ke lam list ni sudais???

tehr said...

tak pernah tahu lain warna lain khasiatnya
hehehe
thanks, info yang berfaedah

S..U..D..@..I..S said...

@Tomato Gurl's Life - oo ada cik tom warna merah antioksidan semula jadi baik untuk kesihatan badan

@tehr - baru ja tahu selepas bc majalah saja nak kongsi2

AngahSayang2314 said...

wah....... kalau warna hitam apa lak yerrrrrr hehehe ..

oittt tengok labu macam nak buat lepat labu jerrrrr