Sep 23, 2012

Sila Beratur

Semasa zaman sekolah lagi kita dilatih supaya berdisiplin tak kira dimana, di kantin, nak masuk kelas, waktu nak balik dan juga waktu nak naik bas.Semua jadi patuh.
Tapi kenapa setelah jadi mak dan bapak  kita lupa pesanan cikgu suatu masa dulu dan pesanan yang sama yang kita ajar anak2 kita supaya "beratur' bila melibatkan group yang ramai..
Apakah amalan beratur hanya sesuai untuk kanak2 sekolah?

Kejadian ni berlaku setiap kali selepas habis kelas mengaji dan selalunya pihak penganjur menyediakan jamuan dibelakang dewan dibawah khemah. Pelik, pelik sungguh aku tengok orang tua2/dewasa berebut-rebut 'mencedok' makanan. Ada yang tamak mengmbil makanan lebih dari permintaan perut...sudahnya buang ketong sampah... dah jadi membazir. Sampai bila agaknya sikap macam ni akan berubah..

Mungkin dalam ramai2 tu ada cikgu.....
takan nak kena letak signboard kot..

sumber :herneenazir.com

6 comments:

ghost writer said...

dari sekolah rendah sampai dah bekerja ni, ini disiplin paling asas. beratur itu hak anda.

tehr said...

ada juga cikgu yang tak mahu beratur
mujur saja tak ditegur oleh budak sekolah
huhu

padin said...

huhuuu betul2... boleh kata sama je macam perangai budak2.. tp bezanya budak2 senang diajar :D

Donny Ien said...

dah lapar sangat kot~~

S..U..D..@..I..S said...

ghost writer said...
ya betol..bagus klu sama2 guna hak yang betolll

tehr
cikgu geng dia..tuh..

padin
senang mengajar budak2 tak ikut piut telinga...
hehe

Donny Ien
waktu tu lupa segala...
bila makanan depan mata..

blog-tips-kurus said...

kerana perut, hilang adab sopan..