Mar 7, 2013

Macam-macam penyebab terkeluarnya air mata (menangis)



air mata sedih - bila menerima berita kematian terutama ahli keluarga terdekat, sahabat handai, terkenang peristiwa yang mengharukan atau pun drama yang terpilu, menyanyat hati seperti penderaan pada kanak-kanak atau orang tua, yang ni memang tak tahan. Tengok filen hindi .. yang ni ramai yang termenangis..

air mata gembira - mendapat sesuatu kejayaan, lebih2 lagi anak2, saudara2 atau kawan-kawan rapat.boleh tumpang gembira juga.

air mata sakit - tidak dapat menahan sakit - lalu keluar air mata penawar sakit.

sumber: duniacintakitasemua.blogspot.com
air mata takut - takut apa?.... mungkin takut hantu dalam mimpiii.

air mata sakit hati -  bila terlampau sakit hati atau kemarahan terpendam.

air mata rindu-rinduan - yang ni pun boleh mengalir air mata.

Yang terbaik ialah menangis kerana Allah - mengenang dosa-dosa yang lalu...

Antara kebaikan air mata menangis yang di google:

- Membantu penglihatan, mencerahkan mata
- Membunuh baktiria
- Melegakan perasaan
- Mengeluarkan racun
- Mengurangkan tekanan

Jangan dibendung air mata menangislah bila perlu......




10 comments:

missSenget said...

selalu keluar air mata bila banyak sangat menguap..

kdang2 keluar gak air mata bila batuk yg amat perit..

blog-tips-kurus said...

menangis sebab DIA tu yg jarang. huhu!

UmmiKami said...

Salam barakah dihari Jumaat..

Airmata adalah terapi bagi setiap emosi... ^^

insan marhaen said...

IM bila terlalu banyak ketawa juga boleh menitiskan air mata....

Puan Kutu said...

perempuan dengan air mata mmg tak dpt dipisahkan kot..:)

S..U..D..@..I..S said...

missSenget
menguap besar sangat kot miss sampai tetarik saraf mata..hehe

blog-tips-kurus
owh yang tu jatuh yang last sekali
rindu dendam

UmmiKami
stuju dengan umi selepas nangis ada rasa keyakinan dan kekuatan gituu kan

insan marhaen
air mata gembira suatu kepuasan

Puan Kutu
sebab pompuan jiwanya cepat peka, halus mulus....

@na said...

salam sud@is, ayat yang terakhir tu paling tersentuh...t/kasih

S..U..D..@..I..S said...

@na
sori ana kerana tersentuhan itu..

Kakzakie said...

Menangis bila dapat menatap kaabah dan berada di raudhah berhampiran maqam rasulullah... terasa kerdilnya diri kita..

tehr said...

yups
menangislah semahu kamu
sambil mengadu kepada Tuhan kamu