Jun 26, 2014

Merah sudah ciliku...

Rezeki bulan Ramadhan ....syukran...Marhaban Ya Ramadhan..

Alhamdulillah dapat juga tuan tanah melihat ( belum makan ni) cili merah dikebun sejemput...sebelum ni asyik jatuh berulat saja....

Setelah bermacam-macam semburan digunakan untuk mencegah/menghalau serangga perosak akhirnya akur juga si serangga tu ...

Semburan anti serangga yang akhir sekali ialah semburan air beras..ni pun jiran bagitahu....nampak mujarab setakat ni......harap mujarab juga selepas ni punn...

yang panjang sekali..




ya!!! ini kot merah makngah , belum tau lagi tahap kepedasannya..

harap merah bersama matangnya timun mini..



yang paling muda...

 Semoga makhluk perosak tak datang lagi menggoda cili ku....
 Sebelum ni rasa macam dah serik tanam cili.......



10 comments:

Honey said...

Salam Sudais,

Alaaaaa bestnya!! Kebun I tu tak tau lah apa jadi dengan musim kemaraunya lagi.. tahap kemalasannya lagi.. Ish ish ish

nadia rashid said...

Wow membulat-bulat mata sy tgk best nya jadi da cili su ni...mmg rezeki Ramadan ....air basuhan beras yer...ada gak yg bg petua guna air aloe vera....sy fikir nk try 3 cara ni..buat testing

Ibu Qistina said...

amboi sud@is....merahnya makngah. sedap nampak elok terjaga cilinye. saya nk tanam cili rasa mcm dugaan sangat. serangga perosak suka sangat dengan pokok cili. Harap ada la peluang merasa cili mcm sud@is

@na said...

oooo air beras! berkesan sungguh ni...geram tgk cili2 merah tu...tahniah sud@is n tq kongsi info ni

@na said...

oooo air beras! berkesan sungguh ni...geram tgk cili2 merah tu...tahniah sud@is n tq kongsi info ni

ummi aqilah (LM) said...

Salam

Ooo semburan air beras ye? LM dah puas sembur racun tp tetap gugur cili tu padahal lebat bunganya. Daunnya subur sayang juga cili api tu tetap x memberi hasil. Pokok yg lain elok saja masak tp yg sepokok tu tetap mencabar hati x mau lekat buahnya

TukangKebun said...

Bertambah murah rezeki di kala Ramadhan datang.

kakyon said...

berbaloikan berbudi pada tanah. banyak juga hasilnya tu. boleh share ke sud@is camne nak buat air beras tu dan pengunaannya?

sud@is said...

Honey

WSalam
nampaknya bulan Ramadahn ni dah hujannn,, jangan risau kebunnn tuuu.........

nadia rashid

mungkin ulat2/ serangga tu dah tak tahan pedas kot... dia cabuttt...

Ibu Qistina
Ada peluang tu, cuba petua air beras tuu,, saya pun terujaa...hehehe

@na
Jom ana tanam cili lagiii, jgn putus asa...

ummi aqilah (LM)

WSalam
sama cam Lm juga puas sembur macm2 racun tp cam tu jugak...

ok LM cuba air beras pula tengok cemana jadi dia....

TukangKebun
Alhamdulillah rezeki di bulan Ramadhan yang mulia....

kakyon
Air cucian beras seeloknya yang pertama...cubalah...

selamt berkebunnn

padin no said...

hehee udah lama xberkebun gini... dulu seronok tanam bendi ekekee