Mar 25, 2015

Apa khasiat bunga inai?

Ada bunga putih dan ada juga warna pink...






Sesiapa yang ada info boleh kongsi disisni..

12 comments:

wanie ibrahim said...

saya tak tau tapi teringin nak tau, saya suka bunga inai sebab baunya sangat wangi...

paridah said...

BUNGA INAI SGT HARUM BAUNYA...TAPI XTAU PULA KHASIAT BUNGANYA ...NANTI NK CUBA GOOGLE.

paridah said...

Bunga pokok inai pula dipercayai dapat merawat sakit kepala yang disebabkan cuaca panas. Caranya adalah dengan meletakkan bunga inai yang telah dicampurkan dengan cuka pada sekeliling kepala. Batu karang dapat dipecahkan tanpa pembedahan. Campurkan daun inai ke dalam air kelapa dan masukkan sedikit ibu garam. Amalkan meminum air tersebut. Insya-Allah batu karang akan dihakis sedikit demi sedikit.

Julie M said...

Assalamualaikum Kak Sud@is,
daun inai selalu gak dgr khasiatnya, tapi bunga inai, tak tahu pula hehe...pas ni nak kene goggle la apakah khasiat bunga inai yg wangi ni..

@na said...

patutla sud@is awet...selalu mkn bunga inai ya?

Kakzakie said...

Bila kakak baca komen Kak Paridah baru kakak tahu. Rumah kampung kakak pokok inai dah besar dan meraih dgn buka tapi biasa kami guna daunnya aje sebab tak tahu pun khasiat bunganya..

ummi aqilah (LM) said...

Selalu sy duk dgr org ckp psl khasiat daunnya tp bab bunga tu sy x tau la pulak

Normala Saad said...

Kak makan bunga inai merah masa dalam berpantang. orang tua2 cakap untuk seri dan merahkan wajah selain daunnya dibuat rebusan untuk mandi.

suka suka said...

Alhamdulillah dpt lagi ilmu.. inai dilaman kami dah lama tiada... tak pernah pula berbunga.

teh ramuan said...

aku baru je perasan
pokok inai ni rupanya ada bunga juga
khasiatnya tak tahu la pulak

Kakzakie said...

Lama bersunyi sepi makan angin kemanalah agaknya Su ni..

Dah rindu dah kakak ni:)

Saniah Ahmad said...

pokok inai tak pernah nampak pun bunganya,, baru tahu ada bunga hihihi,, saya dulu suka pakai inak di jari dan rambut,,sekarang ni dah tak rajin hihihi