Sep 28, 2010

Punca Stress Dan Cara Mengatasi


Stress, tension tekanan lebih kurang la tu... aku stress , aku nak tulis pasal stress. Motivasi pasal stress dah banyak kali hadiri kursus dn sijil pun bersusun dalam fail....tp
stress!!!!

Punca punca Stress

Dalaman

  • Ciri personaliti - seperti cepat marah, cepat kecil hati, sangat sensitif
  • Perangkap fikiran - iaitu tiada pandangan luas, pendek pemikiran, merasa diri sentiasa betul
  • Gaya hidup - mungkin masaalah kewangan, boros/tidak jimat cermat, membazir masa
  • Komunikasi yang negatif - seperti malu bertanya, tiada keyakinan untuk memberi pendapat, tidak pandai bergaul
Luaran
  • Peristiwa dalam hidup - seperti kegagalan , kehilangan
  • Persekitaran - hujan lebat, panas terik, warna pakaian
  • Organisasi - tukar sana rombak sini
  • Interaksi sosial - cara berinteraksi dengan manusia
Menghadapi stress mengikut pandangan Islam
  • Senaman ringan, bersukan supaya dapat banyak oksigen
  • Berzikir , bersunyi2 dengan menginagati Allah
  • Baca AlQuran kerana Al Quran adalah petunjuk dan penyembuh
  • Solat dan berdoa mohon pertolongan kerana solat dapat memberi ketenangan
  • Berfikiran positif dalm semua hal
  • Tawakkaltu alallah
InsyaALLAH

20 comments:

gnesop.com said...

nice info.. thx for sharing it..

SOp stress, isap rokok.. huhuhu

S..U..D..@..I..S said...

@gnesop.com - kurang bagus untuk kesihatan sop mungkin stress ilang..sat saja betul x.. hehe..

gnesop.com said...

betul tu..
panduan yg bro bagi adalah yg terbaik :)

mrs jamal said...

ha..aa..la kekadang sy pown ada dlm kategori tu

S..U..D..@..I..S said...

@mrs jamal - sama lah saya pun camtu gak

Ma said...

salam..
mmg x diakui strees sll je berdamping ngan ku.. hehehe
ape pun.. kembali kedapaNya adalah yg TERBAIK..

S..U..D..@..I..S said...

@Ma - itulah kadang2 ikut perasaan dan manusia mudah lupa

Anonymous said...

cifu jgn stress2 tau, life is short, rite?

Lady SharpShouter said...

sll je stress. kdg2 tah ape sbb. tp itulah, ketenangan datangnya dari Allah. =)

suichi said...

nice one bro.. bg aku, cara tangani stress ikut kaedah islam tu gak yg terbaek... bercakap dari pengalaman..hohohho

tehr said...

memang banyak punca stress
kembali kepada pencipta adalah sebaiknya
banyakkan berdoa

budak_nakal said...

stress tu ada dimana2 dlm diri rongak.. haha..tapi cuba utk tangani dgn tenang

NARDtheNERD said...

selalu orang stress ni orang tak cukup kasih sayang.

:)

S..U..D..@..I..S said...

@Lady SharpShouter - betul ketenangan hanya pada mengingati ALLAH

@suichi - ya betul tu bro....

S..U..D..@..I..S said...

@tehr - disarankan supaya byk berdoa kerna doa adalah penyembuh

@budak_nakal - itu sebaiknya

@NARDtheNERD - mungkin kot salah satu diantara beribu

ibuintan said...

stress setiap kita mengalaminya, doa dan zikir itu yang sebaiknya

S..U..D..@..I..S said...

@Anonymous - sori telangkau..hey pa cifu2 ni, m nasir ja sifu...aku ni ciput adalah..ngeh.ngeh....

S..U..D..@..I..S said...

@ibuintan - ya benar tu ibuintan, zikir adalah penawar dan penyembuh

mrs jamal said...

ha..aa..la kekadang sy pown ada dlm kategori tu

budak_nakal said...

stress tu ada dimana2 dlm diri rongak.. haha..tapi cuba utk tangani dgn tenang