Mar 13, 2013

Antara Masin Dan Barakah Arahan Tuan Guru



Kisah Benar
Cerita dari Tuan Guru -  Syekh Muhammad Zainul Asri bin Hj Romli

Seorang tuan guru mengarah anak muridnya menjual madu lebah yang berkhasiat dengan harga rm700 yang kandungannya hanya sebanyak setengah kg. Anak murid tersebut merasa kurang logik dengan arahan gurunya, mana mungkin sebanyak tu dengan harga yang agak tinggi. Kata lagi tuan guru  'kalau nak komisen tambah lagi rm300".

Anak murid yang sangat patuh kepada arahan tuan guru berusaha mencari idea bagaimana nak jual madu lebah tersebut. akhir dia mendapat idea dengan menggunakan botol minyak wangi dan kandungan madu dibahagikan kepada 10 botol dengan harga 1 botol rm100.

Pada mulanya tiada seorang pun yang setuju membeli madu lebah dengan harga yang ditetapkan, sehingga ada seorang insan yang tanpa banyak soal singgah lalu membeli sebotol madu. Selepas seminggu minum madu, dengan izin Allah penyakit hamba allah tersebut beransur sembuh Akhirnya pemuda itu membeli kesemua madu yang berbaki. Subhanallah.

Syeikh meminta supaya jangan sesekali menolak atau membantah arahan tuan guru walaupun nampak macam mustahil. Keberkatan akan hilang jika didalam hati kita terdetik 'betulkah arahan tuan guru ni'. 'Save dalam hati dia lebih berilmu'.





http://3.bp.blogspot.com/-lnZ0sUM7dTY/USCjRlbSI4I/AAAAAAAADNk/WT3cGIlUKxs/s400/%5E%5E%5E_%5E+ALLAH+ALLAH580631_565780226784866_1231682323_n.jpg

12 comments:

Anonymous said...

mcm prh je dgr...dimn ya...

@na said...

MasyaAllah...terkelu lidah.. Barakallah

ghost writer said...

pokok pangkalnya, kena ikhlas lar kan..

ctpayong said...

bila sampai ke satu tahap, apa pun kerana Allah maka segalanya tidak dapat kita jangka. Allahu'alam

syafiqakarim said...

"Syeikh meminta supaya jangan sesekali menolak atau membantah arahan tuan guru walaupun nampak macam mustahil."


ada sebab nya ya

S..U..D..@..I..S said...

Tentu di majlis ilmu kan jmpa disana

S..U..D..@..I..S said...

Lahaulawala quwataillabilla hilaliyilazim

S..U..D..@..I..S said...

Ya btol tu, tnpa ikhlas sia sia belaka

S..U..D..@..I..S said...

Ya wallahuaalam
Semua ketentuannya

S..U..D..@..I..S said...

Tinggi darjatnya, penyambung dakwah para para sahabat dan rasulullah
Wallahuaalam

tehr said...

pastikan juga jangan tersalah pilih guru
buruk padahnya

missSenget said...

sokong dgn tehr..

kalo silap orang kita ikut, padah juga rasanya bila pegang ttg ini..