Nov 14, 2013

Daisy kembang berbaloi-baloi

Pokok daisy ku dah kembang 4 kuntum seolah memberi semangat pada tuannya berbudilah pada tanah tak sia-sia. Bunganya unik sekali, tapi hanya habuan mata bukan hidung..hehe.

Mula2 hairan juga awat bunganya berwarna kuning walhal semasa beli anak pokok bunganya dark orange. Rupanya semakin mengembang perlahan-lahan bertukar oren.

Bagi kawan-kawan yang dah lama menanam berjenis pokok bunga bungaan mungkin proses ni biasa saja..tapi bagi aku yang amatur sungguh teruja ..

Sebelum ni tanam juga tapi pokok berdaun saja..berbeza sungguh dengan pokok yang berbunga macam ni..

subhanallah


selepas 3 minggu ubah kepasu dari nesseri

lagi 3 kudup menjengoi


Setakat hari ni...masih byk kudup kecil...
Kembang lagi ya..... tanam dengan kasih sayang
abaikan yang belakang tu pokok batu bata.

17 comments:

@na said...

salam sud@is...meriahnye bunga daisy, segar bugar...nmpk rasi tuh...hehehe

insan marhaen said...

IM pernah tonton di tv. Mereka bercakap-cakap dan memujuk pokok supaya tumbuh dengan sempurna dan memang berhasil cara tu.

teh ramuan said...

maha suci allah
menciptakan sesuatu untuk manusia
untuk mereka yang mahu berfikir

aku belum pernah tanam pokok ni

Izzuddin Fauzi said...

Oh, ini rupanya pokok daisy sebab sebelum nie tengok pokok daisy nie dekat bekat mentegar daisy adalah... :)

sud@is said...

@na
harap2 camtu lah..serasi...

insan marhaen
pernah juga dengar macam tuu..yang ni hasil selepas bercakap cakap dan belai semua sekali..

teh ramuan
keindahan itu ketenangan ...subhanallah

Izzuddin Fauzi
tanam lah untuk lihat yang real punyaa...

❤Kamsiah❤ said...

wow..gerbera yg sangat cantik dan sempurna kembangnya...

Pedasdanmanis said...

Wahh.. Tahniah.. Sekali bekembang meriah setaman..

ummiross said...

Waaaa!!, cantiknya daisy tu berkembang, warnanya pun cantik sangat!

missShila Nget said...

cantikkk..

lama dah tk tgk bunga ni..

mak dulu tanam..tapi tak jaga, dia mati..huhu

Dja@Sishaza said...

Berbudi kepada tanah insyaallah tak kecewa...akan ada hasilnya. Tapi tangan akak ni panas kot, tak mo pula dia hidup huhu

LadyBird said...

cantiknye.. sgt2 cantik..
ala.. xsabar2 lady nk ade rumah sendiri..
leh tnm bunge byk2..
tp kt mrg ni banyak kambing berjoging2 kat sini..
nanti hbs semua bunge dimakannye :D

Lydia Miza said...

Cantiknya ... Kembang mekar. Haah la waktu kudup dia warna kuning

MulutPayau said...

Cantiknya bila dah kembang....tak puas mata memandang...Saya pun tak pernah tanam pokok berbunga..biasanya tanam yg berdaun jer...

TukangKebun said...

Cantik gerbera oren.

sud@is said...

❤Kamsiah❤
baru tau nama lainnya gerbera..harap2 camtulah..sudi mengembang lagi

Pedasdanmanis
Malu nak cakap hehe sebenarnya sepasu jaa..

ummiross
Tq sudi singgah ..singgah lagi naa

missShila Nget
cantik kaa tq..
boleh tanam semula kalau berminat bungaan.

Dja@Sishaza
boleh coba lagi insyaallah menjadi..

LadyBird
taman saya pun ada kambing, hahaha pandai lawatannya waktu tuan rumah p keja, sekali dia lawat dogol 2-3 pasu...

Lydia Miza
Ya LM, ingatkan bertukar warna...dari warna asal...tipah tertipu

MulutPayau
Dulu saya pun camtu tak minat pokok berbunga..la ni tukar selera plak...

TukangKebun
Tq singgah ..rasanya nak kena berguru dengan Tukang Kebun bab tanam bunga ni...

ummiross said...

singgah tengok bunga lagi, hihi..

sud@is said...

hehe dtg la byk kl hr2 pun xpa, kot boring xda n3 baru, tq