Dec 12, 2013

Oh melur

Pokok bunga tanaman ibu ibu di kampung sebagai penyeri dan pewangi laman. Bunganya yang putih suci diibaratkan kepada anak gadis kampung yang  bersih dari pencemaran debu debu kota.

Drama/filem Melayu klasik biasanya memilih nama Melur pada watak heroin yang cantik, baik, suci lagi terpelihara.

Sekarang ibu ibu dibandar pun memilih melur desa untuk hiasan laman mereka kerana keharuman tulen tiada tandingan termasuk tuan tanah.


Jom tanam melur untuk haruman laman.




sayang kembangnya hanya sehari (gambar blur dr hp)


ada 4, 5, 6 kelopak rasanya

Teringin nak tanam yang kelopaknya bersusun la pulak...

10 comments:

Lynna Ghani said...

Teringin nak tanam pokok ni tapi belom....:)

Abu Luqman said...

assalamualaikum..lama tak bersua ni

atuk said...

Assalamualaikum Sudais

bau harumnya sampai kesini...

Kakzakie said...

Oh ini nama dia melur ye. Kakak ingat yg pokok besar bunga bulat macam telur tu...

Rumah kg kakak banyak ni...

sud@is said...

Lynna
tapi belum apa ya?..

Abu Luqman
senang-senang singgah la..

Waalaikumussalam Atuk
Tolong save as ya..

Kakzakie
pokok ni mmg sinonim dgn kampung kan..

TukangKebun said...

Meriah bunganya.

@na said...

salam sud@is melur selapis ni best sentiasa bebunga n sgt Wangi...banding ngan susun punya

LadyBird said...

lady suke baunya :D

teh ramuan said...

ada ni kami tanam kat tepi rumah
baunya harum

sud@is said...

Tukang kebun
hehe belum ckup meriah lg tu tak macam ladang tukang kebun..

Wsalam @na
kalau boleh nk nikmat bau dn kunikan melur susun..hehe berangan lg

Lady
sama cam lady rupanya

Tehr
biar harum tu masuk kedalam rumah