Feb 3, 2014

Bunga Violet

Tentang bunga violet, tak banyak info dan faham sangat tentang bunga ni,.
beli sebab bunganya cantik  kecik2 purple.. masa beli kat nursery tu gebu cantik kembangnya mungkin cukup baja dan saliran yang baik lagi pun membesarnya ditempat teduh...

Bila balik rumah ikut cakap amoi tu ( boleh letak di panas pagi shj)... dengan musim cuaca yang terik panas, daun pokok melecur  namum masih gigih berbunga...
daunnya hijau gelap tebal macam tahan panas, mungkin panas yang biasa-biasa kot...

nampak bunga kurang subur

la ni diam-diam dibawah pokok sesi pemulihan

fresh dari nusery masih dalam plastik

Mungkin Tukang Kebun banyak info tentang pokok bunga ni..


10 comments:

❤Kamsiah❤ said...

akak panggil bunga baldu...

Mime MF said...

sedap nm..bunga violet..hehe:)

nadia rashid said...

Cantik bunganya...sy suka juga dengan bunga mcm ni...Cuma area umah ni panas pagi kurang..nanti pokok tak berbunga

ctpayong said...

dalam waktu pemuliharaan, letakkan dulu di tempat yang redup. pastikan tanahnya lembab tetapi jangan sampai menakung air. gunakan spray lebih baik. bukan tukang kebun tetapi kakCT belajar ikut pengalaman.

makchaq said...

Baru tau nama dia bunga violet..

Cantik.. ingatkan pokok kaktus sebab daun dia macam tebai2..

MulutPayau said...

Cantik bunga tu....

Awin said...

cute jaa

ummiross said...

cantiknya bunga tu, kecik2 n sweet kan. Moga tumbuh subur nanti.

TukangKebun said...

Macau keluarga primroses/primula. sensitive panas.

sud@is said...

❤Kamsiah❤

boleh juga tu..gebu mcam baldu.

Mime MF
nama orang putih kot, taktau plak nama melayu

nadia rashid
tula.. semua pokok bunga nak panas pagi..yang jadi macam ni terlebih panas ..haru

ctpayong
betol kak CT banyak pengalaman luas ilmu pengetahuan.. tq kak CT

makchaq
saya pun baru tau masa nak beli pokok tu..

MulutPayau
Cantik kalau betol2 subur...

Awin
cute ka.. ehh yang ni tak menjadi...kering jaa

ummiross
Harap pulih selepas ni...dan subur

TukangKebun
Tq atas info..macau keluarga primroses/primula.