Feb 9, 2014

Sawi - senang ditanam


Beli benih hari tu yang tertulis di label sawi hijau batang panjang
Selepas ditanam yang tumbuh sawi batang putih pendek.. 

Sayuran hijau termasuk sawi terdapat banyak kandungan vitamin A, B, C dan K . Tapi kanak-kanak cukup tak suka dengan sayur ni, kerana ada sikit ke`pahit'an rasanya (anak-anak kata).

Rasanya sawi adalah sayur yang tidak berbisa pada kebanyakan penyakit sebabnya orang yang baru bersalin pun boleh mengambilnya dalam waktu berpantang.

Sawi senang ditanam dan senang dijaga cuma siraman sekurangnya2nya 2x sehari.
Nak masak apa sayur sawi ni..  Tumis air pun sedap @ sup sayur..
Perasan x kaum Cina suka sayur sawi, mungkin sayur ni mesra penyakit .



12 comments:

suka suka said...

Banyak sawi tu..puas makan nanti..

BUNDA said...

Salam ukhwah...
Bunda pun suka makan sayur sawi ...biasanya dimasak sup...

Pedasdanmanis said...

Wah..cantik batas sawi sud@is. Sawinye pun cantik... rugi saper tak mkn sayur sawi ni.. byk khasiat...

Kakzakie said...

Kakak panggil sawi ini pakcoy. masak osyter sos paling kakak suka.

Suburnya. Puas kalau macam ini tak payah beli. Untung rumah ada tanah luas macam ini.

babYpose said...

Seronok tengok sayur yang ditanam menjadi, hijau menyegarkan.

insan marhaen said...

Selalu bila makan di kedai, balik-balik sayur sawi.

Teringat mak IM bernama Siti Sawiyah...

sudipVSsenduk said...

kalau mi goreng letak sawi, anak2 akan pas sayur tu ke pinggan mak.. huhuhu

Lynna Ghani said...

Suburnya pokok sawi Sud@is ni......geram tgk...:)

sud@is said...

suka suka
Makan selang seli ngan kangkung kalu hari-hari tak jalan kak...hehe

BUNDA
Salam tq singgah
Sama juga saya pun masak camtu..kadang2 sup sayur campur..

Pedasdanmanis
Takda batas sebenarnya tu..serak ja.. senang tanam sawi kan

Kakzakie
Ohh.. ni ka sawi pakchoy..
nnt try resepi tu plak..
Tanah bukan luas sangat pun...
boleh la tanam 3-4 jenis pokok..

babYpose
Rasanya serangga pun tak berapa suka dengan sawi berbanding kailan...

insan marhaen
Emak IM mesti mesra dengan sawi..selalulah makan sayur sawi dan slalu juga rasa dekat dengan Mak..betoi dak IM...

sudipVSsenduk
Btoi sesangat para2 mak jadi pemakan sawi yang hebat...habis dikutipnya sawi yang anak2 susun ditepi pinggan...

harap mak bertambah sihat..hehe

Lynna Ghani
Saya siram dengan air basuh ikan.. tu pun seminggu sekali...

ummiross said...

waa terbaik dari ladang ni..

TukangKebun said...

Segar Bugar.
Syok ni ambik satu potong-potong terus masuk dalam mee/nasi/bee hun goreng.

nadia rashid said...

Suka nyer tgk..tersusun segar...ada cara jaga khas tak? Sy biasa tak Tahan dgn belalang