Nov 30, 2014

Sekali tanam petik berkali-kali .....






Pegaga dipindah kedalam polistrin, nampak lambat sikit pertumbuhannnya berbanding hidup ditanah  bebas menjalar sesuka hati. Rasanya lebih bersih jika ditanam didalam bekas.

 


Pokok selom pun sama juga lebih subur dan cepat pertumbuhannya kalau dicucuk terus ketanah.







Kutipan terakhir rosselle , pucuk mulberi selamat disayurkan


Cekur manis kali kedua berhasil dengan keledek dari billion.

Syukur alhamdulillah kepuasan tuaian sayuran kampung...
Sayur yang jenis sekali tanam tuaian berkali - kali - kali...berbaloi...



15 comments:

Kakzakie said...

Kalau kawasan tanah luas pada kakak baik tanam atas tanah aje Su. Kakak suka tengok yg subur-subur tu. Pucuk manis kalau dah sekali tanam lagilah atas tanah memang susah nak mati..

nadia rashid said...

sudais..nanti tunjuk cara tanam selom...tak pernah hidup tanam..

Sham said...

Pegaga ni mak sy minat sgt buat kerabu dengan kerang...

Normala Saad said...

Pegaga kak habis diratah siput...selepas musim ulat dan belalang, kini cik siput pula mengambil tempat.

EmbunRosaliza said...

Alhamdulillah suka betul tgk org rajin berkebun. Akk ada tanam pegaga, dlm seminggu hidup elok dah, pah tu cek tgk dah x ada langsung, heran betul, setiap kali blk kampung mesti amik pokok umah bonda.

EmbunRosaliza said...

Ohya pucuk mulberi boleh buat sayur apa ya sue

suka suka said...

Yg subur di laman kami pegaga gajah je..
Pegaga ni susah nak hidup

Najib Ariyan said...

alhamdullilah... nampak subur tanaman... sejuk tangan... kalau ada tanah sendiri saya nak tanam nangka, kelapa, betik.... jangka panjang punya pokok

LiNa_Pg said...

Org tangan sejuk mmg tanam apa pun akan menjadi...kadang2 campak biji tepi pagar umah pun boleh tumbuh jadi pokok yg subur...

sud@is said...

Kakzakie
Kalau tanam atas tanah ada siput bab dok ngap daun dan berehat selepas makn..huhuhu..harapnya dia tak memanjat kedalam kotak polistrin saya..

Nadia rashid
Selom tu kalau dicucuk terus ketanah pun boleh, satu cara lagi batang selom yang bahagian bawah direndam dalam bekas berisi air nanti bila dah tumbuh akar boleh pindah ke pasu atau ketanah.

selamt menanam Nadia...

Sham
Mak saja ka yg minat kerabu pegaga dengan kerang, anaknya makan ke tak?

Normala Saad
Itu pasal la kak saya tanam dalam polistrin sbb geli dengan siput bab. Ntah malam dia panjat kot....

EmbunRosaliza
Tq singgah sini..
Mungkin siput la yang makan tu, Ohya pucuk mulberi saya buat masak lemak cili api, saya pun dapt tau dari blogger @na, boleh la cuba sedap tauu....

suka suka
Ya K Mar, Pegaga ni lambat tumbuh subur kalau dalam bekas, bila dah idup cepat membiak yang kat tanah....

Najib Ariyan
`sejuk tangan' perumpamaan saja kot..sebenarnya sapa yang rajin insyaallah sejuk tangan jadinya..hehe...

Perancangan yang baik tanam nangka, kelapa, betik untuk jangka panjang. saya setuju dan dah tanam, alhamdulillah dah makan hasilnya...

LiNa_Pg
Cubalah tanam Lina, mudahan tumbuh subur tambah musim hujan nii...

kakyon said...

untungnya berbudi pada tanah..balasannya dapat berkali2 :)

teh ramuan said...

musim2 hujan ni
sedap sangat buat ulam
memang boleh 'terbalik' periuk nasi

TukangKebun said...

Syukur Alhamdulillah murah betul rezeki berulang-ulang hasil kutipannya.
Nanti nak cuba juga keledek campur cekur manis tu,

Bunda a.k.a KN said...

Assalam, terima kasih sudi keteratak bunda dan memahami situasi dan mendoakan kesihatan bunda...terharu sangat.

Walaupun dalam mood istirehat bunda singgah komen rambang blog2 kalian...

ummi aqilah (LM) said...

Bestnya.. Mcm2 ditanam:)