Oct 26, 2010

Kelebihan Bismillah



N3 copy n paste dari blog C2U dengan izin, maka terpapar disini.. 

BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz 'BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM' yang bermaksud 'Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...'

KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH
1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH.. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

2. 'BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. ' (Hadith Qudsi)

3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BISMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 ( QS.AL Muddatsir: 30). Ibnu Mas ' ud berkata: ' Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari.

7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, ' Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. '

8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala..

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.

12. Ustaz Dato Ismail Kamus pernah berpesan dalam siri ceramahnya : Jika kamu ingin dipermudahkan segala perkerjaan dan dipermudahkan dalam usaha mencari rezeki, bacalah oleh kamu akan Bismillahi Rohmani Rohim sebanyak 201 kali selepas Solat Subuh. InsyaAllah.

Anda ada dua pilihan sama ada:
1. Biarkan dalam blog ini sahaja tanpa bermanfaat utk org lain....

2. Sebarkan dgn copy n paste pada blog anda dan linkkan ke blog  C2U  @ sud@is OK... 

sabda Rasulluah, 'siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang yang mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada..... '
InsyaAllah....


Terima kasih wassalam



8 comments:

AngahSayang2314 said...

memang banyak kelebihan bismillah nie kan???

good for info

HaNTwO said...

terima kasih berkongsi ilmu.... :)

S..U..D..@..I..S said...

@AngahSayang2314 - semuga mendapat manafaat bersama dengan ayat2 al quran

@HaNTwO - seharusnya ilmu yang baik dikongsi bersama.. terimakasih juga kepada C2U n3 asal..

Kalamhati said...

Besarnya fadhilat Bismillah ni kan..nampak simple je..yelah berbeza bila kita buat sesuatu dimulakan dgn menyebut nama Allah dan tidak..betul tak?=)

S..U..D..@..I..S said...

@Kalamhati - ya memang betul, ada keberkatan dengn bismillah

Insan Marhaen said...

IM pernah tulis sajak bertajuk Bismillah dan memenangi tempat ke 3 masa tingkatan 5 dulu.

S..U..D..@..I..S said...

@Insan Marhaen - ohh lama tu, mesti hebat sajak tu, cuba tayang kat sini ble...

AngahSayang2314 said...

memang banyak kelebihan bismillah nie kan???

good for info