Nov 24, 2010

Satu Kesilapan

Setiap dari kita tentu x sunyi dari melakukan kesilapan samada kecil atau besar, sengaja atau tidak.

eiii..masamnyerr
Kesilapan boleh terjadi dimana2, dirumah atau ditempat kerja.  
Kesilapan sesama manusia dan juga kesilapan dalam kita berurusan dengan ALLAH. 

Jika dengan ALLAH kita boleh bertaubat mohon keampunan dan penyesalan tidak akan mengulanginya lagi. Doa dan tawakkal insyallah, ALLAH itu maha pengampun dan pengasih lagi penyayang.

Kalau sesama insan jangan dibiarkan berlarutan tanpa penyelesaian kerana hal yang demikian akan mengundang permusuhan yang mungkin berpanjangan.

Selalunya kita akan merasa diri kita dipihak yang benar, betul? Orang lain juga beranggapan begitu. Andai kedua2 tidak mahu mengalah apa akan berlaku?

Stress, muram, dingin, tak ceria, boring, benci. Semua itu penyakit hati.



Biarlah kita mengalah, kerana mengalah bukan beerti kalah. Merendah diri buangkan ego dan memohon maaf suatu yg berat dilakukan tetapi mulia disisi ALLAH.

Hasilnya hanya dengan 3-4 ayat 
Hati akan tenang setenang air di tasik (jangan disangka tiada buaya)

Fikiran akan lapang, selapang padang ragut yang segar, hijau, aman dan nyaman.

Jiwa merdeka seperti zaman kanak-kanak yang hidup ceria tanpa masalah...


Kembalikan suasana happy2 ceria....Yang penting x stress, kerana stress punca segala penyakit..



Apa pandangan anda....

22 comments:

saff'sWords said...

saya pernah buat silap yang sangat besar dlm hidup saya tahun lepas. sampai mak ayah saya kecewa dgn saya. baca entri nie buat saya teringat balik kisah tuh, dan terus menangis :')

S..U..D..@..I..S said...

@saff'sWords - tangisan dan penyesalan itu tanda kesedaran, yang rugi bila buat silap tapi masih x sedar...

ops sory buat anda menangis....

apik pehe said...

betol2..apik kalo time tensen..tgk muke je yg masam..tp mulot tetap maintain senyum..hehe

iszieylyanziy said...

setiap orang pernh melakukan kesilapan,,,

tehr said...

kata orang tua2
bumi mana yang tidak ditimpa hujan

berundur tak semestinya kalah

tehr said...

kata orang tua2
bumi mana yang tidak ditimpa hujan

berundur tak semestinya kalah

S..U..D..@..I..S said...

@apik pehe - haha camna tu apik, bukan kah masam tu terletak kat mulut...hehe

S..U..D..@..I..S said...

@iszieylyanziy - keslapan adlah perkara yang kecil kalau nak dibandingkan dengan kesalahan, btol x

S..U..D..@..I..S said...

@tehr - setuju dengan pendapat tehr terimakasih cikgu

S..U..D..@..I..S said...

@tehr - bukan ditimpa hujan saja cikgu malah sampai banjir besar

atau

mungkin untuk membasuh segala kesilapan dan keslahan kot

Gayahspears said...

manusia tak lari dr mbuat kesilapan.. cume jgn dulangi ja
betoi x sudis??? huhu

biskut said...

paling merisaukan kalau sampai depressions(kemurungan)penyakit jiwa yang lebih teruk.

ctpayong said...

selamat t/hari cikgu

kak ct rasa & kak ct kata : andai tahu harga maaf, maka akan ramai yang berlumba-lumba minta maaf.

S..U..D..@..I..S said...

@Gayahspears - betul tu cik gayah yang sudah tu sudah.....ampun maaf jgn tgu raya...

S..U..D..@..I..S said...

@biskut - nnt x lalu makan kalau dah spai tahap tu

A.D.A.M. said...

mmg seronok bila mcm kanak2...

S..U..D..@..I..S said...

@ctpayong - benda x nampak orng payah nak rebut betol x... termasuk yg buat n3 ni....

AngahSayang2314 said...

kalau dah buat siap jgn cepat mengeluh hidup mesti di teruskan.....

Belalang Hijau said...

geng...
belalang mintak maap nih kalau ade ape2 salah ye...hee

S..U..D..@..I..S said...

@AngahSayang2314 - salah dan silap, kalu bersalah minta maap....

S..U..D..@..I..S said...

@Belalang Hijau - sama2 belalang..jumpa lagi

ctpayong said...

selamat t/hari cikgu

kak ct rasa & kak ct kata : andai tahu harga maaf, maka akan ramai yang berlumba-lumba minta maaf.