Nov 22, 2010

Sewaktu Kecil diTimang Ibu

Sewaktu kecil
ibu, orang pertama kita kenal
sentuhan dan belaian yang sungguh menyenangkan



 




sewaktu kecil
ibu, tak jemu-jemu usung kesana kemari
dalam masa yang sama 
terpaksa membanting tulang mencari rezeki





sewaktu kecil
ibu lah yang bersengkang mata 
menjaga jika anak demam sakit selsema
menangis menjerit diwaktu malam

 



sewaktu kecil
ibu yang memimpin
mengajar alif ba ta
malah semua perkara





malah bila remaja dan dewasa pun 
anak-anak senang kongsi cerita 
mencurah rahsia pada ibu

kenapa anak-anak lebih senang bersama ibu?
mintak tolong dengan ibu,
mintak duit dengan ibu

mungkin lumrah anugerah begitu
sifat-sifat keibuan yang sangat mesra, penyayang
kasihnya melimpah, sayangnya tidak berbelah bagi

bila dewasa
jangan lupa ibu
kenang jasa ibu
lakukan yang tebaik untuk ibu

semuga kita menjadi anak yang soleh/solehah 
pada seorang bernama ibu






17 comments:

HaNTwO said...

saya sayang ibu saya...

@na said...

Syukur...saya dilahirkan oleh ibu yg penyayang...tapi tiada PILIHAN atau peluang utk merasai feelings seorang ibu...hehehe
Tahniah kpd semua ibu2, just appreciates u all n be a great mom!!!

S..U..D..@..I..S said...

@HaNTwO - sayangilah ibu sepertimana ibu menyayangi kita sdari kecil dan selama hayat masih ada

S..U..D..@..I..S said...

>>@na - Syukur kerna mempunyai ibu yang penyayang.
anda juga seorang ibu kepada anak2 saudara yang bijak2 dan pandai berterima kasih.

Itulah pilihan terbaik yang ditentukan.
Ya setuju sangat dengan pilihan itu 'anugerah'

Khairy said...

sayang mak aku...bila baca ni, terharu teringat perngorbanan mak aku sewaktu aku kecil dulu...moga aku boleh bt mak aku bangga ngan diri ku ni

Kalamhati said...

insyaAllah..sama2 kita berbuat baik kpd ibu..sayangi dia sebgaimana dia menagsihi kita dan membesarkan kita sedari kecil..

harap kita mampu jd anak yg soleh/solehah yg dpt memimpin tgn ibu dan ayah ke syurga Allah..amin

Gayahspears said...

ibu..kaulah ratu hatiku~
sentaplah baca n3 kau ni sudis :(

sop said...

peringatan yg baik..
ibubapa x pernah dilupakan..
kasing dan sayang mereka di bawa hingga ke akhir hayat

S..U..D..@..I..S said...

@Khairy - anda beruntung kerana masih punya ibu

S..U..D..@..I..S said...

@Kalamhati - buat baik dengan ibubapa punca murah rezeki

S..U..D..@..I..S said...

@Gayahspears - Syurga dibawh tapak kaki ibu.

S..U..D..@..I..S said...

@sop - anak yang soleh

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sayang kat bonda..huhu

S..U..D..@..I..S said...

@Lydia Miza(Aidyl Azim) - syukur pada yang masih punyai ibu,bonda..
hiburlah hati mereka

tehr said...

Saaaaaaaaaaaaaaayang ibu!

ada yang TERjadi ibu, senang2 je buang anak sendiri

S..U..D..@..I..S said...

@tehr - Yang tu ibu hantu kot....

Kalamhati said...

insyaAllah..sama2 kita berbuat baik kpd ibu..sayangi dia sebgaimana dia menagsihi kita dan membesarkan kita sedari kecil..

harap kita mampu jd anak yg soleh/solehah yg dpt memimpin tgn ibu dan ayah ke syurga Allah..amin