Mar 21, 2013

Ada waktu menyendiri itu lebih baik.......




Semua orang boleh bercakap tapi tak ramai orang pandai bercakap dan berani bercakap. Kelebihan orang yang  pandai + berani bercakap memang nampak hebat berbanding orang yang pendiam. Orang yang pendiam ni pula tak semestinya tak bijak wpon nampak lowprofil.

Orang yang bijak pula ialah yang rasional tindakannya dalam suasana tenang maupun ribut, bukan hanya pandai menuding jari menyalahkan orang lain.

Seperti kata bos aku dalam fbnya :

nak jadi pegawai kena ada degree tapi seorang yang pandai tak semestinya pegawai.

Orang yang bijak pandai

Sabda Rasulullah yang di Riwayat oleh Al Hakim
  • Menyendiri itu lebih baik dari bergaul dengan orang yang buruk akhlaknya
  • Bergaul dengan orang yang soleh lebih baik dari menyendiri
  • Berbincang perkara-perkara yang baik itu lebih baik dari berdiam diri walaupun ada waktu berdiam diri perkara terpuji tapi bercakap perkara yang baik lebih terpuji
  • Berdiam diri lebih baik dari berbincang perkara-perkara yang tidak baik

Apabila seseorang itu bercakap atas dasar ilmu, ia akan membezakan dia dengan orang yang bercakap menurut hawa nafsu.

Jadilah pendengar yang baik kalau kita bukan pencerita yang baik.

`En,  en boleh tolong diam sat tak? letih la dengaq en bercakap dari tadi' ..hehey

13 comments:

padin said...

kalau lepak minum dengan jumlah ramai aku biase jadi pendengar je ekekee

ghost writer said...

kadang terlebih riak plak bila orang yang berilmu ni bercakap. sekalipun sikit tapi tuntas terus ayat dia.

@na said...

betul lah sud@is...diam itu sudah tentu berlian...

@na said...

betul lah sud@is...diam itu sudah tentu berlian...

S..U..D..@..I..S said...

padin
sesekali apa salahnya jadi tukang cerita..

ghost writer
Apa yang en GW maksudkan? mungkin itu pandangan tuan.

pada saya orang yang berilmu berlandaskan hukum memandang berat tentang sifat2 mazmumah. Sifat yang boleh menghakis segala amalan.

@na
ada juga kot diam2 jadi batu..

nik ros said...

btol tu. bercapak kena ada ilmu jugakkan.baru la org hormat kita

blog-tips-kurus said...

kurangkan bercakap, < dosa..

*ada post yg tak perlu degree, tapi wajib lulus exam yg disyaratkan tu..

insan marhaen said...

betul tu.

yang pandai itu ramai, yang bijak juga ramai. cuma yang sedikit ialah bijakpandai yang bijaksana.

Ecah Mashuri said...

"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya" (Riwayat Abu Naim)

S..U..D..@..I..S said...

nik ros
bercakap yang baik2 dan disukai....

insan marhaen
bijakpandai yang bijaksana payah dapat susah dicari
kalau ada memang berharga

Ecah Mashuri
Jumpa lagi mana menghilang ecah?

takut juga kan ecah,
kerana mulut badan binasa

Mario said...

betul tu,,,kdg2 mmg kita perlu menyendiri...

MulutPayau said...

Betul tu...kadang2 berdiam diri lebih baik....

ctpayong said...

السلم عليكم ورحمة الله

tu la tu...daripada meghapu...buat dosa kering baik diam.