Mar 24, 2013

Jangan derhaka pada mertua





dr google
 

dr google

Mengubati batuk, bronkitis , angin dalam perut (colic) dan kudis buta (scabies). Di Malaysia fungsi utama tumbuhan ini ialah untuk melancarkan perjalanan haid. Tumbuhan ini amat merbahaya dan boleh menggugurkan janin jika diambil oleh wanita yang sedang hamil.

Siapa tau yang mana sebenarnya pokok derhaka mertua?



9 comments:

nik ros said...

tak pernah dgr nama pokok ni.pelik btol namanya
tapi byk gak kebaikan dia yea

Anonymous one said...

Sukar nak menetukannya.. kadang-kadang bila di tambah dengan nama saintifik lagi lah keliru..

Saya amat sukar menentukan pokok kucing galak.. saya tengok lain, saya cari dengan nama saintifik pun susah.. hrumm..

wallahualam.. kn tnya pakar

insan marhaen said...

Tak jauh dari tempat IM ada Sungai Derhaka. Yang tu agaknya sebab ada yang derhaka pada raja.

@na said...

sud@is, awat la depa pi boh nama lagu tu...seram dgq...

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Salan sud@is,

Kesian mak mertua, bab-bab yang tak elok selalu digandingkan dengan mak mertua. He he akak mak mertua baik tau. Gurau jer...

Akak pun tak kenal, tapi pokoknya cantik kalau ditanam sebagai pokok hiasan.

ghost writer said...

ni kalau sudais jadi perawat ni best gak, banyak yang tahu pasal nak buat ubat.

tehr said...

tak pernah kenal pokok derhaka mertua ni
baru hari ni je tahu ada pokok dengan nama macam ni

ctpayong said...

السلم عليكم ورحمة الله

sungguh malaysia ini kaya dengan herba penawar.

back to nature.

missSenget said...

amboi..

kemain seram nama pokok ni..
hahhahaah..