Mar 26, 2013

Mengapa Doktor Bedah Memakai Baju Hijau?

Kata orang warna hijau warna sejuk lagi mendamaikan. Ilmu kesihatan juga menyatakan pandanglah pokok-pokok yang berwarna hijau untuk kesihatan dan kerehatan mata.

Lambang keislaman diseluruh pelusuk dunia juga berwarna hijau. Contohnya, kubah Masjid Nabawi dan bendera negara-negara Islam.

Disini ada 2 dalil Al Quran berkaitan keistimewaan warna hijau.

Surah Ar-Rahman : Ayat 76
“Penduduk Syurga itu ( bersenang-lenang) di dalamnya dengan) berbaring di atas (bantal-bantal) dan cadar-cadar yang hijau warnanya serta permaidani-permaidani yang sangat indah.”


Surah Al-Kahf : Ayat 31
" Mereka (Ahli syurga) mengenakan pakaian sutra halus yang hijau dan sutra tebal".

Sungguh benar warna hijau menjadikan pandangan mata nyaman, tenang dan selesa




gambar ni yg tersimpan di folder hijau tak ingat sumber dr mana
jawapannya disini
http://www.myberita.com/mengapa-doktor-bedah-memakai-baju-hijau/

Anda suka hijau?
Negeriku hijau kuning, kebetulan kuih kesukaan ku yg hijau2.......antaranya lopez, serimuka, buah melaka....

9 comments:

ujang kutik said...

Bagaimana dengan HIJAU yang berkibaran sekarang?

Adakah hijau itu juga termasuk hijau yang anda sukakan?

Atau hijau yang itu sahaja kecualinya?

insan marhaen said...

ibu_suri suka katak hijau...(kerropi)

ghost writer said...

tapi bendera kita takde satu pun palitan warna hijau. bendera PAS adalah jugak. :)

S..U..D..@..I..S said...

ujang kutik
Alhamdulillah sungguh mendamaikan,
sudah pasti...lagu hijau pun sy suka.

sy tidak boleh melayari blog tuan

insan marhaen
o ya ka... satu keunikan

ghost writer
bendera Malaysia mirip USA..tentu ada sejarahnya

Hanis Azla said...

Salam sud@is..

Warna hijau memang mendamaikan.. Alhamdulillah..

Cik Pensil said...

hijau kuning? yeah sama :)

MulutPayau said...

Pagi2 buka jer mata, suka tengok pepohon yg menghijau...mendamaikan dan myejukkan jiwa...

tehr said...

kulihat hijau
hehe teringat lagu zainal

tak pernah pakai kasut warna hijau

ctpayong said...

السلم عليكم ورحمة الله

memang fanatik hijau.