Feb 23, 2014

nangka berputik bila kelisa berbunga....




Setelah lama tidak berbuah selepas buah sulung, kini nampak nangka mula berputik beberapa tangkai harap bertahan menjadi buah yg sihat dan subur serta selamat dari serangga perosak.



Cobaan menyemai kelisa diperdu nangka dan kelisa pula tumbuh subur dengan senang hati menjulang dan melilit batang pokok nangka. Alhamdulillah dah mula berbunga dan ada juga yang sudah berbuah.

Nangka tak mau kalah nmpaknya dan jeles sama kelisa.

Harap kelisa tak jadi seperti dedalu.....



9 comments:

Awin said...

Nangka madu bapa saya di Alor Setar sudah habis musimnya. Bapa sempat hantar 3 biji nangka untuk kami. Gambar yang terakhir tak nampak. Adakah saya seorang saja tak dptuat turun? Dah banyak kali refresh masih tak nampak.

missShila Nget said...

ooo..
kelisa tu pokok kacang botor ke..
kekekeke..

dulu tau kelisa tu ikan je..

insan marhaen said...

Kalau dah tanam nagka, mesti kebun tuan boleh tahan luasnya...

teh ramuan said...

aku tahu ikan kelisa dan kereta kelisa je
pokok kelisa tak pernah tahu

Kakzakie said...

Oh kacang botor ni panggil kelisa juga ye Su. Kalau bangsa akak panggil kecipir.

Nangka tu kena bungkus atau kalau bangsa kakak panggil berongsong hihi... jgn ketawa tau:)

Pedasdanmanis said...

Kecipir.. mcm bahase jawe jer Kakzakie,

Aa.. lebat nampak buah nangke tu.. tahniah.. tak lame lagi dpt la meraser nagke fresh..

saya pun sebut kacang kelisa.. sedap buat ulam.. dah bunge ni kejap jer kan jadi buahnye..

❤Kamsiah❤ said...

sedapnya nangka muda dibuat gulai..

TukangKebun said...

Wah double happiness serentak berbunga murah rezeki si tukang tanam :) .
Nangka saya rajin tumbuh buah rendah sangat, buat makanan si angsa and the geng ;) .

sud@is said...

Awin
Yang ni pun nangka madu juga harapnya membesar sihat dan boleh bgi jiran2 dan kawan2 rasa.
gambar tak boleh upload?...sori

missShila Nget
ya kacang botor /kacang kelisa ada juga yang panggil kacang sireh... sbb 'sireh' tak tahu la pulak..hehehe

sekarang dah tau kan bukan ikan shj, kereta shj malah ulam pun..

insan marhaen
Eh Im tak luas mana pun, sepokok nangka dan spokok rambutan shj yg lain pokok sayurannn.. boleh lah bekalan harian ..sayur pun mahai la ni kan....

teh ramuan
Kat sini Taman Kelisa pun ada cikgu..Tak tahu sama ada jenama ikan atau kereta....mungkin boleh jadi juga jenama ulam....

Kakzakie
Satu nama baru yang saya dapat hari ni. Kacang kecipir

Nampaknya saya kena cepat buat berongsong elak gigitan serangga perosak.. Tq kak bg tauu..

Yang mana lebih baik dengan kertas atau plastik ya?

Pedasdanmanis
Timakasih.. saya dok terbayang kerabu nangka...
Harap2 kelisa berbuah lebat...

❤Kamsiah❤
Betoi tu gulai dengan udang perghhhh...

TukangKebun
harap2 begitu lah .. berbunga berputik lebat biar sampai berbuah dan dapat berjariah....

Baru tau angsa makan nangka....