Mar 27, 2014

Cili gugur sebelum masak merah

Apa nak dikata , kurang ilmu pertanian agaknya...


tak ada rezeki

satu persatu gugur

try racun serangga ni plak, tengok cemana


11 comments:

MulutPayau said...

Sayangnya ...Mngkin ada yg tak kena tu...

@na said...

sama la kita sud@is, pastu tk tunggu masak dah, petik terus yg muda2 ptg boh dlm telur dadar....sedap!

Kakzakie said...

Alahai sayanglah Su. Baik petiklah yg belum masak. Lepas tu baru letak racun bagi buah yg baru selamat..

TukangKebun said...

Banyak juga buahnya dalam satu pokok.

hijaudaun said...

Assalam Su. Ingatkan saya jer yang alami problem ni. Saya pun buat sama macam @na. Petik waktu hijau, tak tunggu masak. Buat ulam.Sayang tengok gugur macam tu jer kan.

nadia rashid said...

Sama su...lps daun berkerinting...buah pun gugur...sama juga capsicum sy...panas terlampau kut nya

Normala Saad said...

Masalah turun temurun ni..pokok2 cili kakak pun tak terkecuali jadi macam ni...rasanya ada satu jenis penyakit kut..

sud@is said...

MulutPayau
Kena pelajari dulu ilmu cara menanam dan penjagaannya..

@na
Ingat macam tu juga la @na...kena petik semua , dpd tak dapat makan langsung...

Kakzakie
Sayang kan gugur sebelum tiba masanya.....

TukangKebun
Ada dlam 4-5 biji..

hijaudaun
Wsalam
Ingat kan saya sorang yg ada problem ni.....

nadia rashid
betul tu...lepas daun kerinting buah pun gugur..

Normala Saad
Baru saya teringat semasa ayah saya menanam cili dulu, biji benih direndam didalam air garam sekejap untuk ketahanannya dari ganguan perosak..

Ibu Qistina said...

Assalam Sud@is,

sayangnye cili2 tu gugur sebelum masak,kene serangan lalat buah ka?

sud@is said...

Ibu Qistina
Wsalam
Mungkin kot serangan lalat buah.. ....lalat ni memang tahan pedas...

Lydia Miza said...

Ada sepokok cili api sy pun camni. Dia berputik punyalah byk x henti2 tp smua gugur. X tau kenapa sbb dah sembur racun tetap x lekat buahnya