Mar 26, 2014

Timun mini

Lebih kurang 2 bulan dari proses menyemai benih (benih dari Tanamsendiri.com ) akhirnya dapat la merasa timun mini yang krukkk krakkk rapuhnya...

Dari proses menyemai, menanamnya cukup mudah dan tak perlu jagaan rapi, kurang gangguan perosak..cuma pokok kat sini agak kurus, mungkin kurang baja dan kurang perhatian...namun buahnya boleh tahan...

Buah timun nampak gemuk macm dah tua tapi masih muda

timun dan cabai memang tak boleh dipisahkan


petang semalam selamat petik 3 biji...tak sempat cicah sambal belacan

11 comments:

@na said...

mana aci sud@is pokok saya baru nak menjalar...hehehe....
tentu manis bersari tu...kan? Kalau ada lebih tu pass la kat sini k

Awin said...

syoknya sudais...krup krap krup krap makan saja.....

sudipVSsenduk said...

timun mini ni ada dlm 15cm tak?

BungaTulip said...

Nampak comel je timun mini
kadang kalau beli, dapat timun dah tua..bijinya banyak

caca chomot said...

sedapnya..cicah budu mkn ngn nasi panas2 pon sedap ni..

Kakzakie said...

Oh.. bestnya. Memang nampak masih muda sebab kat pangkal dia masih menggerutu. Tapi itulah yg tak sempat cecah sambal belacan je.. kakak pun suka ni:)

Normala Saad said...

memang minat sangat nak tanam timun kecik ni..

kakyon said...

sedap dan rangup..krap..krup..

suka suka said...

Dah dapat lesen da ni... tahniah... bila pula turn akak ni...benih ada tapi tak semai lagi

Lydia Miza said...

Mintak sebijik. Nak buat jus. Wahhh rajinnya awak bercucuk tanam ye. Mood bertani saya makin merosot sejak cuaca panas aritu.

sud@is said...

@na
kalau hebat menjalar tak lama agi berbunga dan bebuah latu....@na kan tangan sejuk..tumbuhan semua subur dan menjadik dah terbukti..

Awin
haaa lebih kurang camtu lah awin...teruja juga sbb tak pernah lagi tanam timunn...

sudipVSsenduk
setakat ni yang berbuah yang terpanjang cuma 12cm...

BungaTulip
jom tanam timun ni sekejap ja bebuah...boleh rasa rangup dari kebun..hehe

caca chomot
kalau camtu saya kena bli budu la macam nii..saya cicah sambal belacan jaa...

Kakzakie
Sllu beli ja kat pasar malam, saja nak try tanam rupanya senang menjaganya..
yang suka sangat sbb tak byk gangguan serangga mungkin faktor daun nya yang berbulu kot..

Normala Saad
boleh la try tanam timun mini ni..memanjat kat pagar pun jadikk...

kakyon
lebih kurang camtu laah..segar dari kebun seciput...

suka suka
jangan simpan benih kak nnt tak berisi plak, tabur ja kat mana2 tumpang pasu pun ok...

Lydia Miza
Banyak biji pun boleh, jom tanam Miza sekarang dah ada hujan tentu pokok gumbiraaa..