May 5, 2014

Pokok Kucing Galak

Pokok kucing galak/galak kucing (Acalypha Indica) sejenis pokok herba yg sangat berkhasiat disukai oleh kucing walaupun anak kucing yg tidak pernah diajar ibunya. Mereka boleh terhidu dari jauh.. mungkin senario begitu dinamakan sebegitu...

Si toy ni terhidu dari dalam plastik lagi...

Bahagian yang paling disukai ialah akar pokok. Kalau kucing terjumpa pokok ni mereka hanya makan daun sahaja..(mana mungkin depa boleh cabut pokok kann)..Kalau dicabut, akar yang jadi pilihan...


ibu suka anak pun suka






Bukan saja berkhasiat untuk binatang, malah manusia pun mendapat manafaat dari pokok ni.


Antara khasiat yg digoogle dapat merawat ulser mulut, penyakit kulit dan untuk kekuatan badan. Caranya dengan merebus daun atau akar (salah satu) dan diminum air rebusan kadar sederhana dan bila perlu.

Selamat mencuba..


12 comments:

Normala Saad said...

Kucing2 liar kat belakang rumah kalau kita cabut dan bagi pokok ni bukan menyondol masing2 tapi heran kucing kak yang sekor tu tak suka lansung...dari dulu dia buat tak tau ja...

@na said...

rasa nya pokok ni ada tumbuh kat laman kami...rupanya berkhasiat...pasni berebut dgn kucin la nmpknyer...hehehe

BUNDA a.k.a KN said...

Bunda pernah juga dengar...rupanya bukan untuk kucing ajer...
kalau kucing pun suka dan tahu khasiatnya...apa lagi manusia kan..

TukangKebun said...

Memang kucing tak tahan dapat tumbuhan ni.

nadia rashid said...

Mungkin utk awet muda bagi kucing2 ni...

Scarlett O'Hara said...

Tak camlah.Yang mana satu agaknya pokok ni ye?

insan marhaen said...

rupanya kucing ni ni jenis 'maun' juga ya...

Kakzakie said...

Dah tua ni baru kakak tahu. Kakak ingatkan pokok rumput biasa aje tau..

Lydia Miza said...

Tq sudi share info ni. Baru tau

sud@is said...


Normala Saad
Ya kaa..kucing saya teruja sunggguh mungkin kat rumah saya takdak kot pokok ni....

@na
Biaq la pakat-pakat sihat..btoi dak @na...jgnn dicabut kesemuanya....

BUNDA a.k.a KN
Betoi tu Bunda...bayak khasiat pokok ni.. saya pun baru tau ja...

TukangKebun
Suka sungguh.... ubat tradisional...

nadia rashid
Yang penting bagi sihat, awet tu datang kemudian..kan..

Scarlett O'Hara
Boleh google untuk lebih kenal...

insan marhaen
Kat kamapung dulu perasan juga kucing makan rumput..orang tua kata..buat ubat....

Kakzakie
Sama la kita saya pun baru ja tauu....

Lydia Miza
LM ada bela kucing kaaa..

BungaTulip said...

sekali pandang macam pokok bayam liar pun ada jugak..baru tau khasiatnya

missShila Nget said...

google gmbr pokok ni..

rasa mcm ada kt rumah kakak..
tapi dia kata tu pokok selasih..

ke lain..?