Jun 17, 2014

Gila daun, buah kerekot....


Akibat kurang beri perhatian pada kebun, mood berkebun pun datang dan pergi...

Apa rahsia tanam cili?

Nampaknya kali ni gagal, banyak serangga perosak suka serang cili...ingatkan buah cili tu pedas serangga tak berani serang, tersasar rupanya..

Serangan bena putih pada bahagian bawah daun menyebabkan daun jadi mengerekot ... Bila cili hampir remaja bahagian tangkai jadi kuning dan perlahan buah gugur....

kerja belalang mencorak daun
cili padi menggila daun

Belum kesampaian hajat lagi nak tengok cili merah menyala dipokok..
Semburan yang disyorkan pun dah dilakukan..



yang ni pun ketot..





7 comments:

@na said...

hahahaha....ni cabaran kebun sud@is...tk selalu indah...sabo je la...cili ni mmg tekenal dgn penyakit kroniknya...yg penting jgn pth semangat....sebenarnye ni, ingatkan diri sendiri

suka suka said...

Elok juga menjadi cili besar tu...

Honey said...

Salam Sudais,

Ye la.. pokok cili padi I pon ada benda putih bawah daun tu. Geram kadang-kadang I sapu guna tangan :)

Nasib baik buahnya ok. Tapi cili sudais besaq jugak kan? Takpe lah... kekot kekot pon nanti nak di blend jugak hehe. Boleh buat puyuh goreng berlada bila cili tu masak nanti. Ops, terliur pulak I hehe

Normala Saad said...

Cili kak terover baja pun jadi macam tu juga. Gila daun. Sudais ada juga buah.Kak sebiji pun tak naik. Asyik daun ja yang melebar. kalau boleh buat ulam sedap juga...

missShila Nget said...

org memang ckp pokok cili mudah kene penyakit..eh..?

aritu ada makcik tu pesan, jgn bagi semut bersarang kt akar pokok cili tu..
tapi dalam tanah..mana kite nk tau kan.. susah betul tips dia..hehehe

Kakzakie said...

Oh... kakak ada petua barulah Su. Adik kakak kata sembur dengan air bawang putih. Kakak dah ikut. Tumbuk bawang putih masukkan dlm sprayer campur air. Dah tu sembur kat pokok. Macam ok tau... cubalah.

sud@is said...



@na
Betoi sangat, @na sebagai muhasabah diri...

suka suka
Ada yang elok ada juga yang bengkok..

Honey
WSalam
Saya suka ayat ni.. kekot kekot pon nanti nak di blend , masuk dalam kuali sama rata jadinya...

Normala Saad
Kena belajar ilmu tanam cili lagi niii...

missShila Nget
Rasa macam serik nak tanam cili lagi....

Kakzakie
Tq kak atas petua kak tu, boleh cuba nnati mana tau menjadi...
serangga habis lari..lagi pun bahan ada didapur saja...