Aug 12, 2014

Jeruk amra

Pertama kali saya buat jeruk hasil dari kebun sejemput ni..
setangkai sulung buah amra...
dipetik selepas raya, ingat nak mencicah ..rupanya tak jadi
maklumlah banyak makanan, kuih muih ketupat rendang...
simpan sajalah dalam peti....

Selepas 2 minggu baru teringat nak menjeruk ..
Ni hasilnya


Proses buat jeruk seperti biasa.
Petik amra seeloknya masa belum berpulur...
Selepas dikupas rendam dalam air kapur sekejap untuk kerangupannya...
(yang ni tanpa kapur)...

Toskan 



 Rendam dalam air (saya guna air masak sejuk) + garam semalaman



Tos air garam, masuk air (juga air masak sejuk) + gula ikut cita rasa + cili padi 2-3 biji untuk umphhh....

Selain buah amra buah mempelam pun sedap....
Sorry ya kalau ada sesapa yang mengandung tuu.....

boleh cari jeruk pak ali....



13 comments:

ummi aqilah (LM) said...

Sedap tu. rangup. Haha mujur x teringin klu x kenalah sudais pos walau dua butir. Ehehehe

@na said...

wowww....sud@is buleh calen jeruk pak ali nih...cnfirm healthy, amra tnm seniri...hehehe

Hanis Azla said...

As-salam sud@is..

saya panggil buah kedondong.. tapi mak saya panggil buah amra.. sedapnya bila dah jadi jeruk..

Honey said...

Salam Sudais,

Whoa lama sungguh tak sebut amra (ke I tak pernah sebut?? haha). Tapi I tau orang utagha panggei amra. Terliuq aih.. yum yum. Dah la puasa hahahahaha

Normala Saad said...

Sedap jeruk ni..kat tempat kak panggil buah mera.

Normala Saad said...
This comment has been removed by the author.
teh ramuan said...

dulu2 suka juga makan jeruk
dah tua2 ni, tak boleh lagi nak makan

haha

Bunda a.k.a KN said...

Usahkan yang mengandung ..yang tak mengandung dan takkan mengandung ni pun terliur jugak ..

mai has said...

macam kedondong...sama ke ni?

nadia rashid said...

Tak ngandung pun tertelan lioq...amra ni kedondong la kan?

kakyon said...

Sedap sangat jeruk kedondong..tapi sekarang tak blh mkn dah..sakit perut..

TukangKebun said...

Air liur meleleh-leleh tengok ni....krup krap krup krap makan syoknya.

Jari Manis said...

Baru tgk dh terliur, jeruk buah kedondong cicah garam campur kicap pun sedap nih