Aug 28, 2014

Pokok ulam apa dikebun anda....

Pernah try tanam pegaga, tapi tidak menjadi... harap kali ini ada rezeki. Anak pokok dari kebun jiran.... baru ubah 2 minggu, baru nak sesuai dengan tanah...

Kadang tu nampak macam tanam didalam air semenjak musim sekarang yang hujan pagi dan petang.



pegaga kongsi tapak dengan sawi..

cuba teka pokok ulam apa?....
hidup dan pupus tapi jarang buat ulam..sebab baunya
celur buat ulam sebagai pelengkap hidangan nasi lemak


telang dan tomato ceri pun sedap dibuat ulam..



Ulam raja baru ja semai semula.....

Tentu banyak pokok ulaman kawan-kawan pencinta ulam segar dari kebun....kongsi disini...



15 comments:

cucubulat said...

sy pernah jugak tanam pegaga tp tak menjadi jugak,,ulam raja ada tanam,,cekur baru tanam x membiak lg..

Honey said...

Salam Sudais,

Tu dia! Dia tukar layout dah! hihi.. I takde pokok ulam yang ada cuma pucuk kadok tu aje hihi. Try semai ulam raja, tapi tak tumbuh pun!

sud@is said...

cucubulat
sama la kita, ulam raja dan cekur tu sat ja membiak, tambahn hujan la ni.....nnti jenuh berulam

sud@is said...

Agak jemu layout lama...hehehe ..ulam kadok sedap sangat makan dengan nasi panas-panas..

@na said...

uiks, sud@is berwajah baru!!!.
pegaga masih failed la sud@is...byk kali dah try...

sud@is said...

@na
tukar selera ....jom try lagi sekali ana...biar beranika ulam, banyk nnti buat kerabu.....

sud@is said...

Tuan tanah teruja dengan komen yang ada reply terus camni.....tu yang laju tu....

Ct Mar said...

pegaga kampung susah sikit nak hidup..tp klu pegaga nyonya senang hidup..kat rumah ulam raja, pegaga,mengkudu,ubi kayu dan cekur hitam je..tanaman ulam saya ..myb pasni tmhb koleksi baru

insan marhaen said...

IM amal minum teh daun pegaga keluaran HPA untuk kawal gula dalam darah...

nadia rashid said...

Sama tanam tak menjadi pegaga ni..tapi pegaga yg bulat besar tu ok...tapi suka pegaga ni

Kakzakie said...

Yg pasti rumah kakak pucuk beruas (keluarga kakak panggil singkel) hidup subur di laman kakak. Ada juga ulam raja. Yg lain tak ada.

Oh.. su tak suka daun cekur tu ye. Kakak suka kalau buat urap mesti kakak hiris halus-halus. Buat pecal juga kakak guna ubinya tumbuk jadi perencah. Subur pokok Su tanam..

teh ramuan said...

bagus betul kebun ni
nampak semua pokok pun boleh tumbuh segar

memang tak rugi berbudi pada tanah

teh ramuan said...

bagus betul kebun ni
nampak semua pokok pun boleh tumbuh segar

memang tak rugi berbudi pada tanah

TukangKebun said...

Ulam masa sayuran tiada baru sibuk nak mencari di kbb. Padahal yang tu hidup tanpa dibelakan.

kakyon said...

baru tanam pokok belalai gajah..nmpk subur juga. tanam kunyit dan limau purut habis di makan ulat..