Sep 28, 2014

Serai berkesan untuk rawatan kanser

Copy dari fb Dr. Hamid Arshat
 

SERAI - memang banyak khasiat dan sering digunakan dalam masakan harian.
 

Satu kajian di Israel menunjukkan serai mengandungi 'citral' yang berkesan sebagai sokongan dalam rawatan kanser. Minum lapan gelas air serai setiap hari selama seminggu sebelum menjalani chemotherapy atau radiation. Citral menyebabkan sel2 kanser bunuh diri (suicide). Masukkan kedalam satu jug air panas 3 batang serai yg telah dicincang. Minum 8 gelas sehari selama seminggu sebelum chemo atau radiation.

Jom tanam serai, mudah saja melalui batangnya yang berakar. Lebih kurang dalam sebulan dah boleh merimbun. Awas!!! daunnya agak tajam yang boleh melukakan kalau tidak berhati-hati semasa memotong batang serai. Disarankan pakailah sarung tangan...

Antara serai biasa dan serai acheh...tak tahu mana yang lebih sedap...
Saya belum pernah cuba masakan yang menggunakan serai acheh walaupun dah lama tanam...

daunnya yang tajam
buat pagar dengan serai

serai acheh


gambar yang tiada kena mengena





14 comments:

Diana Rashid said...

serai acheh tu macam pokok kunyit je..kan??

cucubulat said...

air serai + limau kasturi sedap!
subur nampak pokok serai acheh sudais,,kuat beranak kan pokok ni,,sy ada tanam jugak.

LiNa_Pg said...

Banyak tul khasiat serai yg kite xtau..
Thanks kongsi info :)

kakyon said...

apa kegunaan serai aceh tu Sud@is?

Kesuma Angsana said...

mmg suka letak serai kalau memasak ni.. satu lag pernah tgk org guna serai utk rawatan sakit kepala/migrain tau, mmg berkesan, dibuat secara traditional

Acik Erna said...

dah tak de tempat acik nak tanam serai la su@is..dapat tanam lengkuas ngan belali gajah je..rumah teres kan..tu pun ada sikit je kawasan

@na said...

banyak sggh khasiat serai ni...tapi tang daunnya tu agak menggerunkan...sikit..

Kakzakie said...

Serai Acheh kakak tak pernah jumpa Su. Eh.. kucing tu meneman tuan dia petik serai ye:)

Ada teh serai abang kakak beli dari balik bercuti di luar negara Su sedap juga tapi macam ada bau lemon yg lebih bau serainya sikit je. Mentang-mentang dlm english kan panggil lemongrass hihi..

Tihara said...

ada orang kata serai yang batang kecik lebih sedap..serai yang besar kurang kick,
nice sharing :)

nadia rashid said...

Macam mnr bau serai Aceh daun macam daun kunyit kan

paridah said...

DULU2 PERNAH BERKEBUN SERAI SAMPAI BERJUAL...

Bunda a.k.a KN said...

Kalau tak tengok gambar memang tak dapat jangkakan begitu rupanya serai Acheh...

Macam mana pulak serai wangi? Setahu Bunda boleh dibuat minyak dan untuk direbus bagi ibu2 lepas bersalin mandi kan...?

sud@is said...

Diana Rashid

Ya Diana lebih kurang macam pokok kunyit ,tapi tangkai daun warna kemerahan..

cucubulat
Saya sendiri belum pernah minum air serai, nmpak macam sedap resepi yang CB bagi tu..kena try..
air serai + limau kasturi
Serai acheh ni memang cepat membiak

LiNa_Pg
Betul, serai memang banyak
khasiat ..cuma kita kena ambil manafaat darinya, pesanan untuk diri sendiri juga.

Kakyon
Khasiat serai acheh yang saya google:

Ubat lepas bersalin
Penenang atau ubat meroyan
Membuang angin
Melancarkan pengaliran darah.

Saya belum lagi cuba masakan dengan serai acheh ni kakyon...

Kesuma Angsana
Aroma serai pembuka selera,
Tq bagi info serai berkesan untuk migrain

Acik Erna
Tapi kalau serai acheh boleh ja tanam dalam pasu ...
Macamna pokok belalai gajah ni Acik, baru tau kat sini...untuk perubatan atau ulaman?...

@na
Pokok tanamn dapur sememangnya banyak khasiat..
Jangan gerunnn... nanti saya tolong potongkan serai untuk @na...hehe

Kakzakie

Serai Acheh saya pun jiran yang bagi,dan dia sendiri pun tak tau nmanya serai acheh, cuma katanya pokok tu untuk masak ayam dan daging....
Saya tau yang pokok tu serai acheh bila bw di blog @na dan dia ada buat n3 detail pasal serai acheh. Blogger @na tu memang pakar herba...

Si Marie adalah teman setia saya dikebun.

Tihara
Serai saya tak kecik dan tak la besar sangat, sedang2 aja...

Nadia rashid
Bau serai acheh, pada hidung saya macam bau serai + halia..daun hampir sama dengan kunyit, tapi daunnya agak keras berbanding kunyit...

Paridah
Ohh taukey serai la ni...cemana bisness serai sekarang?...serai dah mahal la ni...

sud@is said...

Bunda a.k.a KN
Pernah dengar jg serai wangi dibuat minyak, byk kegunaan serai kan..rasa fresh badan selepas mndi air rebusan daun serai.