May 26, 2012

Gantikan dengan madu

Khasiat madu telah banayk diperkatakan, sungguh hebat jika diamalkan secara berterusan. Kadang2 kita tak tahu yang mana satu madu asli atau campuran. Kebanyakan penjual2 madu masing2 mengatakan madu yang dijualnya adalah 'asli', tapi sejauh mana ketulinannya wallahuaalam. Ada tip2 untuk mengenali yang asli dan tiruan antaranya jika disimpan dalam peti ais ia tidak beku.


Antara khasiat-khasiatnya:
-meningkatkan kadar serapan kalsium dalam badan
-meningkatkan paras hemoglobin
-mencegah serangan anemia
-sumber yang kaya vitamin dan mineral
-sumber tenaga yang hebat dan semulajadi.


Persoalannya berapa banyak madu yang harus diambl?  biarpun baik tidak bermakna boleh mengambilnya  secara berlebihan. Yang pasti ia bergantung pada diet dan gaya hidup setiap individu.

Cara terbaik ialah menggantikan gula putih dengan madu dalam membut teh atau kopi. 
Jika sebelum ini kerap menyapu peanut butter pada roti, apa kata gantikan dengn madu.


sumber tintacomellote.blogspot

Aku dah cuba, sedap juga...

sumber i-sihat

16 comments:

ckLah @xiiinam said...

Betul tu...gantikan gula minumam dgn madu. Manis manis buah....

Liza @ Adzriel AB said...

bila makan jamu serbuk, suka kak liza campurkan dgn madu sikit utk hilangkan rasa pahitnya.

padin said...

kopi + madu ek? emmm boleh cuba ni,

tehr said...

memang boleh dicuba ni campur dengan kopi
masih ada madu kat rumah aku

MulutPayau said...

selalu sapu madu kat roti..mmng sedap...

S..U..D..@..I..S said...

ckLah @xiiinam
ya tu..
makanan khasiat berubat
bertambah sihat

S..U..D..@..I..S said...

Liza @ Adzriel AB
belum coba lagi jamau serbuk ni...

S..U..D..@..I..S said...

padin
boleh coba mana tau
sedap berganda...kot awet muda..

S..U..D..@..I..S said...

tehr
cobalah kalu menjadi boleh bagitau kawan2..

S..U..D..@..I..S said...

MulutPayau
Oh MP dah lama amal rupanya..

ibundo said...

salam sudais. apa-apa pun kalau diambil dalam kadar yang banyak, membahayakan.
kpah susah nak bezakan madu asli dengan tiruan.

S..U..D..@..I..S said...

ibundo
tu yg sushnya kakpah..

Nens Collection said...

sy mmg suka madu..
yg pure lagi sy carik..
setiap hari makan madu mmg buat kita cergas..baik tuk diamalkan..;)

Kamsiah said...

dan madu tak membahayakan bg pesakit diabetis...tak seperti gula walaupun madu itu manis...

LadyBird said...

salam mr sudais.. tips yg mengatakan ltk madu dlm peti x beku tu disangkal kebenarannya.. madu mengandungi air.. kecuali air tersebut diektrakkan dahulu.. maka ia tidak akan beku..

S..U..D..@..I..S said...

Nens Collection
nak cergas jugaklah macam Nen..nak cari madu asli bukan madu beracun..hehe

Kamsiah
Ya betul ..sesuai untuk semua peringkat

LadyBird
kena tipu dengan penjual madu la cenggitu....